Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/944
metadata.dc.type: Monografia
Title: A redefinição do papel fundamental do Estado para o desenvolvimento da Marinha Mercante Brasileira: reorganizar e fortalecer a navegação de cabotagem
Authors: Lima, Dayvison Sarah
Advisors: Matos, Francisco José de
Course: Curso de Altos Estudos de Política e Estratégia (CAEPE)
Keywords: Navegação de cabotagem;Marinha do Brasil;Políticas públicas;Marinha Mercante
Issue Date: 2017
Publisher: Escola Superior de Guerra (Campus Rio de Janeiro)
Abstract: This paper presents an analysis of the situation of the Brazilian Merchant Navy, especially the fleet of ships flying the national flag and its almost imperceptible presence in the coast of the country. In contrast, there is an increase in the chartering of foreign flag vessels to carry out the transportation of wealth on the coast of the country, which in a way leaves us vulnerable in cases of emergencies or in the face of large fluctuations in sea freight, at the risk of supply interruptions of essential supplies for families and industries in the Brazilian State. The objective of this study is to alert the public policy makers and society that in this sector, we do not do today's projects to obtain results tomorrow. And that, with all these charters of foreign ships, we have a billion dollar evasion of foreign exchange abroad, which could aid in the development of the national economy, generating employment and income for the population, serving as a social lift for Brazilians. The research will be based on bibliographical consultations carried out in specific journals, conferences, theses that cover the subject or something related, and can be classified as descriptive and explanatory. It is suggested that the work contributes to the reflection of the policies of the coming years, seeking improvements in the navigation of Brazilian coastwise, a sector of strategic nature for the nation, that can contribute in fact to the balance of the domestic economy, besides strengthening the power and increase the presence in the Blue Amazon region.
Description: Este trabalho apresenta uma análise sobre a situação da Marinha Mercante Brasileira, destacando-se a frota de navios que arvoram o pavilhão nacional e sua quase imperceptível presença na cabotagem do País. Em contrapartida, verifica-se um aumento de afretamento de navios de bandeira estrangeira para realizar o transporte das riquezas na costa do País, o que de certa maneira, nos deixa vulneráveis, em casos de crises emergências ou no enfretamento de grandes flutuações do frete marítimo, sob o risco de interrupções de abastecimento de insumos essenciais para famílias e indústrias no Estado Brasileiro. O objetivo deste estudo é alertar aos elaborados de políticas públicas e a sociedade, que neste setor, não se faz projetos de hoje para obter resultados amanhã. E que, com todos esses afretamentos de navios estrangeiros, temos uma bilionária evasão de divisas ao exterior, que poderia auxiliar no desenvolvimento da economia nacional, gerando emprego e renda para a população, servindo como um elevador social para os brasileiros. A pesquisa utilizar-se-á de consultas bibliográficas realizada em periódicos específicos, congressos, teses que façam abrangência ao assunto ou algo correlato, podendo ser classificada como descritiva e explicativa. Enseja-se que o trabalho contribua para reflexão das políticas dos próximos anos, buscando-se melhorias na navegação de cabotagem brasileira, setor de natureza estratégica para a nação, que possa contribuir de fato para o equilíbrio da economia doméstica, além de fortalecer o poder marítimo e aumentar a presença na Amazônia Azul.
URI: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/944
Appears in Collections:Coleção de Monografias (Transporte)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dayvison sarah lima.pdf927.92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.