Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1884
metadata.dc.type: | Dissertação |
Title: | O Programa Forças no Esporte na faixa de fronteira do Brasil: uma contribuição para a cidadania |
Authors: | Paz, David Sampaio |
Advisors: | Maia Neto, Jacintho |
Course: | Programa de Pós-Graduação em Segurança Internacional e Defesa (PPGSID) |
Keywords: | Programa Forças no Esporte (PROFESP);Políticas públicas;Esporte – aspectos sociais;Educação |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Escola Superior de Guerra |
Abstract: | This research aims to understand how Forces in Sports Program (PROFESP) works in the border strip, in a context of public policy in the area of Defense, to evaluate whether it contributes to citizenship. As a general objective, we sought to analyze the assistance and educational activities developed by PROFESP in four border platoons in the State of Roraima. To achieve the proposed objective, a literature review on public policies of the interministerial program "Forces in Sport" was carried out. The theoretical framework focused on themes such as public policies, social programs, governance, citizen and citizenship, moral and physical education. Defense documents and quantitative parameters about PROFESP and about the educational strategies used in the program in the scope of sports practices were also analyzed. The surveys had as a time frame the period between 2013 and 2019, in the PROFESP of the Border Command RR/7º BIS. The study also evaluated the assistance and educational activities developed by PROFESP in the Border Platoons, through exploratory research, using the case study. Data were collected through questionnaires and semi-structured interviews with managers, teachers and former students. Due to the difficulty of locating the alumni of the program, former students living in other regions of Brazil were interviewed. In the data analysis, we used the approach of content analysis of Laurence Bardin in which the answers were grouped according to themes. The results obtained confirmed that PROFESP's educational and care work, in a region where its participants are in a vulnerable condition, contributes to the construction of citizenship, in terms of guaranteeing social rights, developing the conduct of social participation and assimilation of rules of conduct based on mutual respect, contributing to the employability of graduates. |
Description: | Esta pesquisa se propõe a compreender como funciona o Programa Forças no Esporte (PROFESP) na faixa de fronteira, em um contexto de política pública na área de Defesa, para avaliar se contribui para a cidadania. Como objetivo geral, buscou-se analisar as atividades assistenciais e educacionais desenvolvidas pelo PROFESP em quatro pelotões de fronteira do Exército Brasileiro no Estado de Roraima. Para atingir o objetivo proposto, foi realizada uma revisão bibliográfica sobre políticas públicas do programa interministerial “Forças no Esporte”. O referencial teórico centrou-se em temas tais como políticas públicas, programas sociais, governança, cidadão e cidadania, educação moral e física. Foram analisados também documentos de defesa e parâmetros quantitativos sobre o PROFESP e a respeito das estratégias educacionais utilizadas no programa, no âmbito das práticas esportivas. As pesquisas tiveram como recorte temporal o período compreendido entre 2013 e 2019, no PROFESP do Comando de Fronteira RR/7º BIS. O estudo avaliou ainda as atividades assistenciais e educacionais desenvolvidas pelo PROFESP nos Pelotões de Fronteira, por meio de pesquisa exploratória, utilizando o estudo de caso. Os dados foram levantados através de questionários e de entrevistas semiestruturadas com gestores, professores e ex-alunos. Em função da dificuldade de localizar os ex-alunos do programa, foram entrevistados ex-alunos residentes em outras regiões do Brasil. Na análise de dados, foi utilizada a abordagem da análise de conteúdo de Laurence Bardin na qual as respostas foram agrupadas de acordo com temas. Os resultados obtidos ratificaram que o trabalho educativo e assistencial do PROFESP, em uma região onde seus assistidos estão em condição de vulnerabilidade, contribui para a construção da cidadania, em termos de garantia dos direitos sociais, desenvolvimento das condutas de participação social e de assimilação de regras de conduta pautadas no respeito recíproco, contribuindo para a empregabilidade dos egressos. |
URI: | https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1884 |
Appears in Collections: | Coleção de Dissertações (Educação) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
David Sampaio Paz_Defesa_Versao_Final.pdf | 2.51 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.