Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1865
metadata.dc.type: Artigo
Title: Adaptação das rotas de ilícitos transnacionais frente a choques nas suas cadeias de abastecimento
Authors: Carvalho Júnior, José Raimundo de Araújo
Advisors: Oliveira, Ivan Carlos Soares de
Course: Curso de Altos Estudos em Defesa (CAED)
Keywords: Crimes transnacionais;Segurança Nacional - Brasil;Análise geoespacial
Issue Date: 2023
Publisher: Escola Superior de Defesa (ESD)
Abstract: This article analyzed the strategic adaptation process of transnational illicit supply networks (TISNs) to keep their flows of goods/services operational in the face of shocks to their supply chains. The study focused on the two main TISNs that cross Brazil: the Caipira Route and the Solimões Route, which are responsible for positioning Brazil as the world's main corridor for trafficking Andean cocaine to Europe and North Africa. Data from "tracks" of "unidentified flights” provided by the Management and Operational Center of the Amazon Protection System of the Ministry of Defense (CENSIPAM/ MD) served as a subsidy for a mixed methodological approach that combined Geospatial Analysis with "Natural Experiment" represented by the bans on the movement of people and vehicles, and restrictions on the transport of cargo brought about by covid-19. Both routes reacted to the shocks by increasing the number of "unidentified" flights and the duration of these flights. The processes of dynamic adaptation to the pandemic were heterogeneous, being faster on the Caipira Route and much slower on the Solimões Route. Implications for the policy of prevention and qualified repression of transnational crime have been discussed, as well as suggestions for the area of Security, Development and Defense (SDD) in Brazil.
Description: Esse artigo analisou a adaptação estratégica das redes de abastecimento de ilícitos transnacionais (RAITs) para manter seus fluxos de produtos/serviços operantes frente a choques nas suas cadeias de abastecimento. O estudo se concentrou nas duas principais RAITs que atravessam o Brasil: a Rota Caipira e a Rota do Solimões, responsáveis por posicionar o Brasil como o principal corredor mundial de tráfico de cocaína andina para a Europa e o norte da África. Dados de “pistas” de “voos não-identificados” fornecidos pelo Centro Gestor e Operacional do Sistema de Proteção da Amazônia do Ministério da Defesa (CENSIPAM/ MD) serviram de subsídio para uma abordagem metodológica mista que combinou Análise Geoespacial com “Experimento Natural” representado pelas interdições à movimentação de pessoas e de veículos, e restrições ao transporte de cargas trazidas pela covid-19. Ambas as rotas reagiram aos choques aumentando o número de voos “não-identificados” e a duração desses voos. Os processos de adaptação dinâmica à pandemia foram heterogêneos, sendo mais rápido na Rota Caipira e bem mais lento na Rota do Solimões. Implicações para a política de prevenção e repressão qualificada ao crime transnacional foram discutidas, bem como foram oferecidas sugestões para a área de Segurança, Desenvolvimento e Defesa (SDD) do Brasil.
URI: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1865
Appears in Collections:Coleção de Artigos (Defesa Nacional)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21 - TCC CAED 2023 JOSÉ RAIMUNDO DE ARAÚJO CARVALHO JÚNIOR.pdf2.41 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.