Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1818
metadata.dc.type: Monografia
Title: As possibilidades de contribuição da Educação para o desenvolvimento da Defesa Nacional
Authors: Cardoso, Marcelo Menezes
Advisors: Fonseca, Maria Verônica Rodrigues da
Course: Curso de Altos Estudos de Política e Estratégia (CAEPE)
Keywords: Educação - Brasil;Defesa Nacional - Brasil;Ensino;Ministério da Defesa
Issue Date: 2017
Publisher: Escola Superior de Guerra
Abstract: This monograph deals with Defense and its difficulties in the present day and Education as one of the most important mechanisms for the moral, ethical and professional formation of society. The objective of this study is, based on the diagnosis of the Defense situation and knowledge of the potentialities of Education, to provide subsidies for the application of Education for the benefit of Defense development. The methodology adopted included a bibliographical and documentary research, aiming to search for theoretical references, besides the experience of the author as a Brazilian Navy. The object of study was delimited at the strategic level of ministries and teaching, in the field of Education. This study talk about some instruments that legitimize the Defense (National Defense Policy, National Defense Strategy and National Defense White Book) and Education (National Education Plan, Brazilian Education Guidelines and Basis’s Law and National Commom Curriculum’s Basis) the intention of showing them from the point of view of its legal guidelines and strategic planning. It then critically analyzes the current situation, highlighting the difficulties of the Defense and the possibilities of Education. Finally, the possibilities of Education are analyzed to solve or to metigate the difficulties of the Defense. From the solutions found, a proposal is presented to the Ministry of Defense, similar to a work carried out between the defense and education sector of Portugal in 2014. The conclusion indicates that this proposal is one of the possibilities of Education's contribution to the development of National Defense.
Description: Esta monografia aborda a Defesa e suas dificuldades nos dias atuais e a Educação como um dos mais importantes mecanismos para a formação moral, ética e profissional da sociedade. O objetivo deste estudo é, a partir do diagnóstico da situação da Defesa e do conhecimento das potencialidades da Educação, fornecer subsídios para a aplicação da Educação em proveito do desenvolvimento da Defesa. A metodologia adotada comportou uma pesquisa bibliográfica e documental, almejando buscar referenciais teóricos, além de contar com a experiência do autor como militar da Marinha do Brasil. O objeto de estudo delimitou-se ao nível estratégico dos ministérios e ao ensino, no campo da Educação. Discorre sobre alguns instrumentos que legitimam a Defesa (Política Nacional de Defesa, Estratégia Nacional de Defesa e Livro Branco Nacional de Defesa) e a Educação (Plano Nacional de Educação, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira e Base Nacional Comum Curricular), com o intuito de mostrá-las sob a ótica de suas diretrizes legais e seus planejamentos estratégicos. Em seguida, analisa criticamente a situação atual, ressaltando dificuldades da Defesa e possibilidades da Educação. Por último, são analisadas as possibilidades da Educação para solucionar ou amenizar as dificuldades da Defesa. Das soluções encontradas, é apresentada uma proposta para o Ministério da Defesa, semelhante a um trabalho realizado entre o setor de defesa e da educação de Portugal em 2014. A conclusão indica a referida proposta como uma das possibilidades de contribuição da Educação para o desenvolvimento da Defesa Nacional.
URI: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1818
Appears in Collections:Coleção de Monografias (Educação)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARCELO MENEZES CARDOSO.pdf426.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.