Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1807
metadata.dc.type: Monografia
Title: A efetividade do processo de adaptação de militares temporários na Aeronáutica a luz do Modelo Kirkpatrick
Authors: Martins, Andre José Fernandes
Advisors: Carneiro, Julio Cesar Simões Menescal
Course: Curso de Altos Estudos de Política e Estratégia (CAEPE)
Keywords: Capacitação;Força Aérea Brasileira;Formação militar;Militares temporários
Issue Date: 2023
Publisher: Escola Superior de Guerra
Abstract: This monography's theme is the Defense from the perspective of education by analyzing the effectiveness of the technical-operational adaptation of temporary military (TM) in military organizations. Thus, the purpose of this study is to verify how the effectiveness of the TM technical-professional adaptation process in the Air Force, through the Kirkpatrick Model (KM), contributed to the Strategic Defense Action (SDA) of maintaining personnel of the Armed Forces adequately prepared in the period from 2021 to 2022. The research is carried out using descriptive quantitative methodology, for which documents and questionnaires are used as means of investigation. For the development of this monography, the theory for the application of KM was sought, at the four levels, in order to allow the evaluation of the effectiveness of training and development programs, in achieving the objectives and professional training strategies required. To characterize the object of study, concepts and information were brought about the National Defense Policy, the National Defense Strategy and the guidelines, rules and regulations of the Air Force. After that, data was sought from Teaching Management and Knowledge Management theories aimed at knowledge and understanding of teaching administration in institutions, to then analyze the responses of questionnaire from the perspective of the four levels of KM. As the research indicates, it is concluded that it is possible to measure not only TM satisfaction, but also the acquisition of knowledge, the practical application of acquired skills and the impact on organizational goals, within the scope of the Air Force, but contributing for the SDA to keep the Armed Forces staff adequately prepared.
Description: Este trabalho tem como tema a Defesa sobre a ótica da educação mediante análise da efetividade da adaptação técnico-operacional de militares temporários (MT) nas organizações militares. Assim, o objetivo do presente estudo é de verificar de que forma a efetividade do processo de adaptação técnico-profissional de MT na Aeronáutica, por meio do Modelo Kirkpatrick (MK), contribuiu para a Ação Estratégica de Defesa (AED) de manter o efetivo das Forças Armadas (FA) adequadamente preparado no período de 2021 a 2022. A pesquisa é elaborada por meio da metodologia quantitativa descritiva, para tanto são utilizados como meios de investigação documentos e questionários. Para o desenvolvimento deste trabalho, buscou-se a teoria para a aplicação do MK, nos quatro níveis, de modo a permitir a avaliação da efetividade de programas de treinamento e desenvolvimento, no alcance dos objetivos e das estratégias de capacitação profissional requeridos. Para caracterização do objeto de estudo, foram trazidos os conceitos e informações sobre a Política Nacional de Defesa (PND), da Estratégia Nacional de Defesa (END) e das diretrizes, normas e regulamentos do Comando da Aeronáutica. Na sequência foram buscados dados das teorias da Gestão de Ensino (GE) e da Gestão do Conhecimento (GC) voltadas ao conhecimento e compreensão da administração do ensino nas instituições, para então analisar as respostas do questionário sob o enfoque dos quatro níveis do MK. Conforme indica o estudo, conclui-se que é possível medir não apenas a satisfação dos MT, mas também a aquisição de conhecimentos, a aplicação prática das habilidades adquiridas e o impacto nas metas organizacionais, no âmbito do Comando da Aeronáutica, contribuindo, assim, para a AED de manter o efetivo das FA adequadamente preparado.
URI: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1807
Appears in Collections:Coleção de Monografias (Educação)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CAEPE.13 TCC VF.pdf909.54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.