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metadata.dc.type: Monografia
Title: Estudo da fuga de cérebros do Brasil por meio do processo de análise hierárquica
Authors: Teixeira, Ana Maria Abreu Jorge
Advisors: Gavião, Luiz Octávio
Course: Curso de Altos Estudos de Política e Estratégia (CAEPE)
Keywords: Êxodo intelectual;Análise Hierárquica de Processos (AHP);Recursos humanos;Qualidade de vida
Issue Date: 2023
Publisher: Escola Superior de Guerra
Abstract: The brain drain has been intensifying in Brazil in recent years, making this subject increasingly relevant. Since the 2000s, there has been a considerable increase in government investment in higher education, with an increase in the number of educational establishments and master’s, doctoral and postdoctoral scholarships. However, these highly qualified professionals have not been absorbed by the Brazilian domestic market and have been attracted by better opportunities abroad. The present work proposes the use of the Analysis Hierarchical Process (AHP) to analyze the migration of high level skilled Brazilian people to developed countries. The method was adopted because it enables the solution of complex problems with multiple variables that require objective and subjective analyses. The research problem was structured into three hierarchical levels: criteria (professional factors, educational factors, socioeconomic factors, and personal factors), sub-criteria and alternatives (living abroad or staying in Brazil). Data were collected through a questionnaire survey consisting of the data collecting of the demographic data of the professionals and another part focusing on their potential brain drain, with 26 questions for peer-to-peer judgment of the hierarchical levels, based on the Saaty’s scale. The questionnaire was answered by 64 specialists in the areas of medicine, law, administration, economics, electrical engineering, civil engineering, mechanical engineering, telematics engineering, accounting sciences, biology, pharmacy, journalism, military science, naval science, aeronautical science and security and defense, 53.1% of them with a specialization course, 31.3% with a master's degree and 10.9% with a doctorate. Considering the average responses of all survey specialists, the option of residing abroad corresponded to 68.6% of the responses. For this study group, the most important criterion was personal factors, and the most important sub-criteria of each criterion were: employee benefits; international academic experience; freedom and individual rights and quality of life. The results obtained in this survey indicate a high potential for brain drain and the need for strategic actions to reverse this situation in Brazil.
Description: A fuga de cérebros vem se intensificando no Brasil nos últimos tempos, tornando este tema cada vez mais relevante, A partir dos anos 2000, houve um considerável aumento do investimento governamental na educação superior, com aumento do número de estabelecimentos de ensino e de oferta de bolsas de mestrado, doutorado e pós-doutorado. No entanto, estes profissionais altamente qualificados não têm sido absorvidos pelo mercado interno brasileiro e têm sido atraídos por melhores oportunidades no exterior. O presente trabalho propõe o uso do método da Análise Hierárquica de Processos (AHP) para a análise da fuga de profissionais brasileiros para países desenvolvidos. O método foi adotado, pois possibilita a solução de problemas complexos, com múltiplas variáveis e que demandam análises objetivas e subjetivas. O problema de pesquisa foi estruturado em três níveis hierárquicos: critérios (fatores profissionais, fatores educacionais, fatores socioeconômicos e fatores pessoais), subcritérios e alternativas (residir no exterior ou permanecer no Brasil). Os dados foram coletados por meio de um questionário composto por uma parte de coleta de dados demográficos dos profissionais e outra parte com foco no potencial de emigração destes, com 26 questões de julgamento par-a-par dos níveis hierárquicos, com base na escala de Saaty. O questionário foi respondido por 64 especialistas nas áreas de medicina, direito, administração, economia, engenharia elétrica, engenharia civil, engenharia mecânica, engenharia de telemática, ciências contábeis, biologia, farmácia, jornalismo, ciência militares, ciência navais, ciências aeronáuticas e segurança pública, tendo 53,1% deles curso de especialização, 31,3% mestrado e 10,9% doutorado. Considerando as respostas médias de todos os especialistas da pesquisa, a alternativa residir no exterior correspondeu a 68,6% das respostas. Para este grupo de estudo, o critério mais importante foi fatores pessoais e os subcritérios mais importantes de cada critério foram: benefícios aos funcionários; experiência acadêmica internacional; liberdade e direitos individuais e qualidade de vida. Os resultados obtidos na pesquisa indicam um elevado potencial de fuga de cérebros e a necessidade de ações estratégicas que revertam esse quadro no Brasil.
URI: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1806
Appears in Collections:Coleção de Monografias (Educação)

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