Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1628
metadata.dc.type: Monografia
Title: Metodologia de planejamento estratégico da Escola Superior de Guerra: uma proposta para a Polícia Militar de Minas Gerais
Authors: Oliveira, Ralfe Veiga
Advisors: Araújo, Carlos Alberto Gonçalves de
Course: Curso de Altos Estudos de Política e Estratégia (CAEPE)
Keywords: Polícia Militar (MG);Segurança Pública - Brasil;Planejamento estratégico;Escola Superior de Guerra (ESG)
Issue Date: 2022
Publisher: Escola Superior de Guerra
Abstract: This monograph has strategic planning as its theme, with an approach focused on its applicability in the public sector. The objective of the study is to present a proposal for a strategic planning methodology applicable to the Military Police of Minas Gerais, having as reference the methodology developed by the Higher School of War (Brazil), which is focused on the Common Good and, therefore, is directly related to Defense and to Public Security. Strategic planning is characterized as a systematic process of formulating organizational objectives and strategies, based on the interaction between the external and internal environments. Thus, its application in the public sector represents an opportunity to transform and improve the services provided to citizens, through the insertion of a culture focused on strategic thinking. For the elaboration of this work, bibliographic and documentary research was carried out, having as reference contemporary theories of Administration, with an emphasis on strategic planning, and normative documents and reports issued by the Military Police of Minas Gerais. This is an exploratory research, in terms of objectives, and a comparative one, with regard to the method of the procedure. From the comparative study between the methodology of traditional strategic planning and the methodologies of the Higher School of War and the Military Police of Minas Gerais, we sought to identify and analyze their similarities and differences, in the light of the theoretical framework built, in order to contribute with the answer to the research problem. The conclusion of the study is that the methodology of the Escola Superior de Guerra can contribute to the improvement of the process of elaborating the strategic planning of the Military Police of Minas Gerais, through the insertion of activities related to threat risk analysis, Suitability test, Feasibility and Acceptability and elaboration of scenarios.
Description: Esta monografia possui como tema o planejamento estratégico, com uma abordagem focada na sua aplicabilidade no setor público. O objetivo do estudo é apresentar uma proposta de metodologia de planejamento estratégico aplicável à Polícia Militar de Minas Gerais, tendo por referência a metodologia desenvolvida pela Escola Superior de Guerra (Brasil), que é focada no Bem Comum e, portanto, se relaciona diretamente com a Defesa e a Segurança Pública. O planejamento estratégico se caracteriza como um processo sistemático de formulação de objetivos e estratégias organizacionais, a partir da interação entre os ambientes externo e interno. Assim, a sua aplicação no setor público representa uma oportunidade de transformar e aprimorar os serviços prestados ao cidadão, por meio da inserção de uma cultura voltada ao pensamento estratégico. Para a elaboração deste trabalho foram realizadas pesquisas bibliográfica e documental, tendo por referência teorias contemporâneas da Administração, com ênfase em planejamento estratégico, e documentos normativos e relatórios expedidos pela Polícia Militar de Minas Gerais. Trata-se de uma pesquisa exploratória, quanto aos objetivos, e comparativa, no que diz respeito ao método do procedimento. A partir do estudo comparativo entre a metodologia de planejamento estratégico tradicional e as metodologias da Escola Superior de Guerra e da Polícia Militar de Minas Gerais, buscou-se identificar e analisar suas semelhanças e diferenças, à luz do referencial teórico construído, de forma a contribuir com a resposta ao problema de pesquisa. A conclusão do estudo é que a metodologia da Escola Superior de Guerra pode contribuir com o aprimoramento do processo de elaboração do planejamento estratégico da Polícia Militar de Minas Gerais, por meio da inserção de atividades relacionadas à análise de riscos das ameaças, teste de Adequabilidade, Exequibilidade e Aceitabilidade e elaboração de cenários.
URI: https://repositorio.esg.br/handle/123456789/1628
Appears in Collections:Coleção de Monografias (Planejamento Estratégico e Gestão)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CAEPE.69 TCC VC.pdf1.15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.